Hoe creëer je de perfecte titel voor jouw boek?

 

Jouw boek is een deel van jou. Elk woord, elke zin komt uit jouw hoofd. Als je wilt dat jouw boek de lezer raakt moet je de perfecte titel vinden. En dat doe je niet zomaar! Als jouw boek geschreven is ben je nog niet klaar. Je wilt ook dat hij verkoopt. Naast een geweldige cover heb jij ook een geweldige titel nodig…

Hier zijn 7 stappen om een titel te vinden die inslaat als een bom.

1)     Bekijk jouw outline.

Jouw outline is een kort overzicht met de hoofdpunten van elk hoofdstuk. Neem een titel die verband houdt met waar jouw boek over gaat. Vergeten wat een outline is… Klik hier!

Als je een boek koopt lees je altijd eerst de titel. Als de titel jou niet raakt zal je het nooit lezen.

 

2) Brainstorm!

Ga samenzitten met mensen die jou willen helpen. Vraag om advies. Met een extra paar hersenen kom je gewoon veel verder. Meer mensen, meer ideeën!

 

3) Check bronnen met andere titels!

Als je echt wilt weten welke titels werken, dan moet je de bestseller lijst van de New York Times maar eens induiken.

Of ga naar bol.com en scroll door de verschillende boeken in jouw genre. Bestsellers hebben stuk voor stuk titels die een indruk achterlaten. Ze staan er!

 

4) Bij een non-fictie boek is een subtitel een must!

Jouw titel en subtitel moeten de lezer laten weten waar het boek over gaat. Wat geeft het boek jouw lezer? Een subtitel die een antwoord geeft op een probleem waar jouw doelgroep mee kampt, werkt altijd. Een subtitel geeft altijd extra informatie over de titel.

En dat heb je niet alleen in non-fictie maar ook met mijn boek Simpelweg gelukkig zijn heb ik een subtitel gebruikt. Simpelweg gelukkig zijn als Titel en 101 Verhalen als subtitel. De subtitel geeft meer informatie.

 

5) Kies een originele titel!

Er rust geen copyright op titels. Voordat jij een titel kiest, check je beter of hij nog vrij is. Want je wilt vermijden dat jouw lezers het verkeerde boek gaan kopen.

 

6) Ook lange titels werken!

Laat je nooit wijsmaken dat een titel maar uit maximaal 3 woorden mag bestaan. Op een goede titel staat geen limiet qua lengte. Als hij maar aanspreekt en raakt.

 

7) Als je een titel hebt, kies dan nog 1 of 2 alternatieven.

Als je 3 potentiële titels hebt vraag je jouw lezersgroep wat ze ervan vinden. Op het einde weet je welke titel het meest aanspreekt en die kies je.

 

Welk boek is volgens jou een absolute bestseller? Ik hoor het graag in het reactieveld onderaan! En omdat mijn boek Simpelweg gelukkig zijn op 20 december in Tweede druk uitkomt kan jij een GRATIS exemplaar winnen. Uit de reacties op dit blog worden 2 winnaars gekozen.

——————–

 Stuur dit artikel door naar je:

            • Facebook-vrienden
            • Twitter-volgers
            • LinkedIn connecties
            • en bloglezers..

Volg ons op Twitter:

“Vind ons leuk op Facebook” door op deze link te klikken.

View Ine Van Hofstraeten's profile on LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *